Od 7 lat pracuję w gimnazjum jako nauczyciel języka polskiego. Celem mojej publikacji jest dzielenie się doświadczeniem z innymi nauczycielami. Mam nadzieję, że napisany przeze mnie konspekt zajęć zostanie wykorzystany przez innego polonistę na lekcji języka polskiego lub innych zajęciach humanistycznych, że będzie wskazówką, jak pracować z młodzieżą metodami aktywnymi, jak maksymalnie angażować się w tok lekcji i realizować przy tym wyznaczone przez siebie cele.Opracowanie: Anna Wysocka
TEMAT: Współczesna wieża Babel - W. Szymborska "Na wieży Babel".
Przedmiot: język polski
Poziom: gimnazjum
Standardy wymagań Uczeń:
- odczytuje i interpretuje utwory poetyckie,
- dostrzega wartości wpisane w teksty kultury,
- dostrzega w odczytywanych tekstach środki wyrazu i określa ich funkcje,
- analizuje, porządkuje, porównuje, syntetyzuje informacje zawarte w tekstach kultury,
- posługuje się terminami charakterystycznymi dla tekstu poetyckiego.
Cele
Uczniowie:
- czytają tekst poetycki ze zrozumieniem,
- analizują i interpretują tekst poetycki,
- interpretują tekst poetycki głosowo,
- redagują wnioski,
- dostrzegają problemy związane z komunikacją językową,
- odnajdują motywy antyczne w kulturze polskiej.
Metody i techniki
- Praca z tekstem,
- Praca w grupach,
- Burza mózgów.
Realizacja
- Ćwiczenie mające sprawdzić, czy uczniowie potrafią być dobrymi słuchaczami.
Uczniowie w parach przeprowadzają krótkie, 2 – 3 minutowe rozmowy na dowolny temat. Następnie referują to, co usłyszeli. Wspólnie szukamy odpowiedzi na pytania: Czy łatwo jest być dobrym słuchaczem? Co warunkuje to, że ktoś potrafi słuchać? Komu i dlaczego opowiadamy o naszych najskrytszych myślach i marzeniach? (chodzi o atmosferę wzajemnego zaufania, zdolność porozumiewania się, chęć pomocy drugiej osobie)
- Odczytujemy wiersz Wisławy Szymborskiej z podziałem na role. Chłopcy czytają kwestie wypowiadane przez mężczyznę, dziewczęta przez kobietę.
- Uczniowie dzielą się swoimi odczuciami po przeczytaniu tekstu. (z pozoru jest to dialog, ale rozmówcy nie słuchają się wzajemnie i nie rozumieją; rozmowa dwojga ludzi jest bez sensu, bo każdy mówi o czymś innym; wygląda to jak dwa monologi)
- Ćwiczenia analityczne:
- Czego dowiadujemy się o rozmówcach z ich wypowiedzi?
- Czego ich wypowiedzi dotyczą?
- W jakiej sytuacji emocjonalnej toczy się ich rozmowa/
- Dlaczego nie mogą się usłyszeć? Co jest przyczyną takiego stanu? (każdy z bohaterów jest zainteresowany tylko tym, co sam ma do powiedzenia, nie chce słyszeć swojego rozmówcy)
- Interpretacja tytułu wiersza, odniesienie go do treści utworu. (uzasadnienie posłużenia się symboliką wieży Babel)
- Rozmowa na temat: Co zrobić i jak się zachować, aby mój przyszły związek nie był wieżą Babel? Zwrócenie uwagi na przyczyny rozdźwięku między mężczyzną a kobietą, sposoby zaradzenia temu.
- Praca w domu. Ułóż i zapisz dialog, w którym będzie widać, że w związku między obu płciami istnieje porozumienie i wzajemne zaufanie.
|